Gemeente op de kaart met CityMarketing
Meer bezoekers door het AFAS Theater – maar zien ze Leusden wel?
Meer dan de afslag Leusden

Citymarketing platform
Het platform bestaat uit een interactieve website met routes van verschillende activiteiten, een overzicht van lokale horeca (ook langs de routes) en de bezienswaardigheden in Leusden.
Omdat Leusden centraal ligt in het midden van Nederland aan de afslag A28 is er nagedacht over de verwachtingen van de bezoekers: ze zullen niet alleen in Leusden blijven maar ook gaan winkelen in Amersfoort of wandelen op de Utrechtse Heuvelrug. Leusden is dan een prima uitvalsbasis om te overnachten.
- actieve kaarten met wandel-, fiets- en outdoor routes (ZieDeKaart)
- koppelingen van horeca en bezienswaardigeheden aan de routes
- overzichten met lokale ondernemers
- informatie pagina’s over Leusden, Achterveld en Stoutenburg
- foto’s en video’s gemaakt in eigen beheer Studio Coda
- actief social media account met meer dan 1500 volgers
Voor de routes en locaties is de ZieDeKaart module ingezet.
Het resultaat van citymarketing Groeten uit Leusden
Vanaf dag 1 heeft de website een ambassadeursrol voor de gemeente Leusden. De online zichtbaar is enorm toegenomen en dagelijks worden er routes voor wandelen, hardlopen, fietsen of andere activiteiten gedownload.
De vindbaarheid van een grote groep lokale bedrijven is door de vermelding op het platform gegroeid.
Wat hiervan geleerd is
- Online zichtbaarheid is cruciaal als je meer bezoekers wilt trekken naar een plaats of gemeente.
- Door content slim te koppelen (routes + horeca + bezienswaardigheden) ontstaat waardevolle context voor de bezoeker.
- Denk bij citymarketing niet alleen lokaal: ook de omgeving (zoals Amersfoort en de Utrechtse Heuvelrug) is onderdeel van de beleving.
- Interactieve kaarten geven bezoekers houvast én inspiratie.
- Visuele content zoals eigen foto’s en video’s draagt bij aan herkenbaarheid en echtheid.
De vraag
Hoe kan Leusden online zichtbaarder worden voor bezoekers uit binnen- en buitenland?